قرآن کریم میں جھاد اور قتال کی آیتوں کو تبلیغ کے کام پر چسپاں کر سکتے ہے؟ 

سوال:

قرآن کریم میں جھاد اور قتال کی آیتوں کو تبلیغ کے کام پر چسپاں کر سکتے ہے؟

بحوالہ مدلل سیر حاصل بحث فرمائیں …..

الجواب و باللہ التوفیق و بہ استعین

جواب سے پہلے تمہیدی طور پر چند باتیں سمجھ لیں.

پہلی بات:

جھاد بمعنی قتال نماز، روزہ، زکوة، اور حج کی طرح شریعت کا ایک مستقل فریضہ اور حکم ہے.

دوسری بات:

عموماً ہر لفظ کے لغوی و اصطلاحی معنی ہوا کرتے ہیں، قرآن مجید میں اللہ تعالیٰ نے جو احکام مسلمانوں پر فرض فرمائے ہیں وہ “اصطلاحات” ہیں۔

وہ الصلوٰة ہو یا الصوم، الحج ہو یا الزکوة و الجہاد اور اسی طرح دیگر شرعی اصطلاحات۔یہ الفاظ اب اپنی لغوی تعبیرات سے ہٹے ہوئے ہیں اور ان سب کے اصطلاحی و شرعی معنی متعین ہیں۔ اور احکام ، فضائل، مسائل ، وعیدیں سب کا تعلق اسی اصطلاحی معنی سے ہے نہ کہ لغوی معنی سے۔

امت مسلمہ کا اس بارے میں کوئی اختلاف بھی نہیں۔

تیسری بات:

قرآن میں اگر کسی مخصوص لفظ کو اس کے اصطلاحی معنی سے ہٹ کر لغوی معنی میں استعمال کیا جائے تو اس کو مجاز پر محمول کیا جائے گا، اگرچہ وہ (معنیء مستعمل فیہ) اس لفظ کا حقیقی اور لغوی معنی ہی کیوں نہ ہو.

چوتھی بات:

جھاد کے اصطلاحی معنی متعین ہوجانے کے باوجود صرف یہی ایک ایسا لفظ ہے کہ جس کے عمومی استعمال کا مسئلہ امت میں مختلف فیہ بن گیا ہے.

پانچویں بات:

چونکہ یہ مسئلہ (بظاہر) اجتھادی اور مختلف فیہ بن چکا ہے اور دونوں طرف دلائل موجود ہے اس لیے ہم دونوں طرف کے دلائل ذکر کریں گے، البتہ ہمارے نزدیک جو رائے راجح ہے اس کے دلائل مالہ و ماعلیہ کے ساتھ آخر میں بیان کریں گے، اور مرجوح رائے کے دلائل پہلے درج کریں گے.

فریق اول

دعوی:

آیات جھاد و قتال کو تبلیغ اور دیگر اعمال خیر پر منطبق کرنا درست ہے.

دلائل

1 لغت اور نصوص، جھاد کو قتال کے ساتھ مخصوص نہیں کرتے، اصل جھاد، اعلاء کلمة اللہ کی سعی ہے، جس کا درجہء مجبوری اور آخری درجہ قتال بھی ہے

قرآن پاک میں ہے

واللذین جاھدوا فینا لنھدینھم سبلنا

2 حدیث پاک میں ہے المجاھد من جاھد نفسہ

3 نبی کریم صلی اللہ علیہ و سلم نے ایک غزوہ سے واپسی کے وقت ارشاد فرمایا “رجعنا من الجھاد الاصغر الی الجھاد الاکبر” اور ظاہر ہے یہ یہاں جھاد اکبر کا مصداق جھاد بالسیف اور جھاد بالکفار نہیں ہے، اس میں یہ بھی ہے کہ علامہ باجی نے لکھا ہے کہ “سبیل اللہ” کا لفظ تمام نیکیوں کو شامل ہے.

4 امام بخاری رحمہ اللہ نے جمعہ کی نماز کے لیے پاؤن چلنے پر باب المشی الی الجمعة میں حضرت ابو عبس رضی اللہ عنہ کی حدیث ذکر فرمائی ہے “من اغبرت قدماہ فی سبیل اللہ حرم اللہ علی النار” اگر امام بخاری رح اس حدیث سے کو جمعہ کی نماز کے لیے پیدل چلنے کی فضیلت پر استدلال کرسکتے ہیں تو پھر اگر مبلغین اللہ کے راستے میں اعلاء کلمة اللہ کی خدمت کے لیے پاؤں چلنے پر اس حدیث سے استدلال کریں تو ان پر کیا الزام ہے؟

5 حضرت مولانا الیاس صاحب رحمہ اللہ اپنے ایک ملفوظ میں فرماتے ہیں:

“یہ سفر (یعنی سفر تبلیغ) غزوات ہی کے سفر کے خصائص اپنے اندر رکھتا ہے، اور اس لیے امید بھی ویسے ہی اجر کی ہے، یہ اگرچہ قتال نہیں ہے مگر جھاد ہی کا ایک فرد ضرور ہے جو بعض حیثیات سے اگرچہ قتال سے کمتر ہے، مگر بعض حیثیات سے اس سے بھہ اعلی ہے، مثلاً قتال میں شفاء غیظ اور اطفاء شعلہء غضب کی صورت بھی ہے اور یہاں اللہ کے لیے صرف کظم غیظ ہے اور اس کے دین کے لیے لوگوں کے قدموں میں پڑکے اور ان کی منتیں، خوشامدیں کرکے بس ذلیل ہونا ہے”(ملفوظات).

6 خود نبی کریم صلی اللہ علیہ و سلم سے جھاد کا اطلاق قتال کے علاوہ دوسرے امور پر بھی (جو اس مقصد میں معین و مددگار ہوں) کثرت سے کیا گیا ہے، جو اہل علم سے مخفی نہیں.

۱ـ آپ صلی اللہ علیہ و سلم نے فرمایا کہ اسلامی سرحد پر ایک رات جاگنا دنیا اور دینا کی سب چیزوں سے افضل ہے.

۲ـ نیز فرمایا کہ جو شخص کسی غازی کی سامان سے مدد کرے وہ بھی غازی ہے اور جو اس کی غَیبت میں اس کے گھر والوں کی خبر گیری کرے وہ بھی غازی ہے.

۳ـ اور فرمایا: ہر دو آدمیوں میں سے ایک نکلے تو ثواب دونوں میں مشترک ہوگا.

(یہ دلیل کمزور ہے، اس لیے کہ جو چیز قتال میں معین و مددگار ہو وہ بھی قتال ہی کا ایک فرد ہے [جیسا کہ آگے آرہا ہے] لھذا یہ کہنا “کہ آپ صلی اللہ علیہ و سلم نے بھی جھاد کا اطلاق قتال کے علاوہ دیگر اعمال خیر پر کیا” محل نظر ہے.۱۲ ابو عمر )

7 انما الصدقات للفقراء الآیة اس آیت کی تفسیر میں صاحب بدائع فرماتے ہیں کہ فی سبیل اللہ سے مراد جملہ امور خیر ہے، اس میں ہر وہ سعی داخل ہے جو اللہ کی طاعت کے بارے میں ہو.

8 تفسیر مظھری میں مثل الذین ینفقون اموالھم فی سبیل اللہ کی تفسیر میں “الجھاد و غیر ذلک من ابواب الخیر” ہے.

میرا (حضرت شیخ زکریا رحمہ اللہ ) مقصود اس تحریر کے نقل کرنے سے یہ ہے کہ جو لوگ خروج فی سبیل اللہ کو صرف جھاد معروف کے ساتھ مخصوص قرار دیتے ہیں ان کے لیے تنبیہ ہے کہ فی سبیل اللہ کا لفظ جھاد معروف کے ساتھ مخصوص نہیں.

بہرحال اس سیاہ کار (حضرت شیخ) کے نزدیک تو خروج فی سبیل اللہ کی آیات و احادیث میں یہ لوگ اپنے تبلیغی اسفار کو داخل کریں تو نہ کوئی اشکال ہے نہ تردد ہے.

(ھذا ملخص ما فی کتاب “جماعت تبلیغ پر اعتراضات کے جوابات”صـــ ۲ تا صـــ ۸ )

9 نیز فی سبیل اللہ کے مصداق کے متعلق دار العلوم دیوبند کا ایک فتوی بھی ملاحظہ ہو:

“اللہ کا راستہ” کا کیا مطلب ہے؟ برائے کرم ان کاموں کی لسٹ مہیا کریں جو کہ اللہ کے راستہ کے تحت آتی ہیں، مثلاً علم حاصل کرنے کے لیے جانا ?اللہ والا علم? حج، وغیرہ؟

فتوی(ھ):

ادائیگی حقوق اللہ وحقوق العباد کی خاطر جد وجہد کرنا اور اس سلسلہ میں وجوہِ خیر کو اختیار کرنا نیز گناہوں سے بچنے کی تمام صحیح صورتیں فی سبیل اللہ (اللہ کے راستہ) کا مصداق ہیں۔

واللہ تعالیٰ اعلم

دارالافتاء، دارالعلوم دیوبند

0 1 مفتی محمود الحسن گنگوہی رح فرماتے ہیں:

فضائل جھاد کی حدیثوں کو تبلیغ پر چسپاں کیا جاتا ہے تو یہ بات صحیح ہے اور اس کی وجہ جو عام فہم ہے وہ یہ ہے کہ یہاں دو چیزیں ہیں،

ایک خدا کی راہ میں دشمنان اسلام سے قتال کرنا، عامةً اسی کو جھاد کہا جاتا ہے اس کی فضیلتیں مستقل ہیں اور وہ بہت ہی اعلی ہیں،

دوسری چیز خدا کے دین کے لیے کوشش کرنا اگرچہ اس میں قتال کی نوبت نہ آئے، قرآن و حدیث کے مطالعہ سے معلوم ہوتا ہے کہ یہ بھی جھاد ہے(کما مر ۱۲ ابو عمر)

دوسرے غور کیا جائے کہ قتال سے مقصود اصلی خوں ریزی نہیں بلکہ دین کا فروغ مقصود ہے اور قتال بالسیف کی ضرورت وہاں پیش آتی ہے جہاں دین کے فروغ میں ایسی رکاوٹ پیش آجائے جو بغیر قتال بالسیف کے دور نہ ہوسکے، ..

لھذا جو اجر و ثواب وسیلہ پر ہے اس سے زیادہ اجر و ثواب اصل مقصود پر ہونا بالکل ظاہر ہے.

(مفتی محمود گنگوہی رح اور جماعت تبلیغ صــ ۷۸ تا صــ ۸۰)

فریق ثانی

دعوی:

آیات جھاد و قتال کو جھاد کے علاوہ دوسرے کسی امر خیر پر حقیقیةً منطبق کرنا درست نہیں، البتہ مجازًا دیگر اعمال خیر کے لیے جھاد کا اطلاق ایک حد تک درست ہے.

دلائل

1 جھاد و مجاھدہ، فی سبیل اللہ اور جھاد فی سبیل اللہ:

مفتی سعید صاحب پالنپوری دامت برکاتہم فرماتے ہیں:

جھاد قرآن و حدیث کی ایک خاص اصطلاح ہے، اس کے معنی ہیں: دین کی حفاظت اور سربلندی کے لیے دشمنان اسلام سے لڑنا ـ

جاھد العدو مجاھدةً و جھادًا کے معنی ہے دشمن سے لڑنا، اور جاھد فی الامر: کے معنی ہیں: کسی کام میں پوری طاقت لگانا، پوری کوشش کرنا، اسی سے مجاھدہ ہے.

قرآن و حدیث میں یہ لفظ مختلف طرح استعمال کیا گیا ہے:

(۱)کہیں صرف جھاد اور مجاھدہ آیا ہے،

(۲)کہیں اس کے ساتھ فی سبیل اللہ آیا ہے،

(۳)کہیں اس کے بعد اللہ یا اللہ کی طرف لوٹنے والی ضمیر آئی ہے،

اسی طرح فی سبیل اللہ بھی کبھی تنہا آیا ہے اور کبھی جھاد کے مادہ کے ساتھ آیا ہے،

پس جہاں مجاھدہ کا مادہ مطلق آیا ہے یا اس کے بعد فی اللہ یا فینا آیا ہے وہ آیتیں عام ہیں، مفسرین کرام ان جگہوں میں لفظ دین محذوف مانتے ہیں جیسے جاھدوا فی اللہ حق جھادہ: اللہ کے دین کے لیے پوری طاقت خرچ کرو، والذین جاھدوا فینا لنھدینھم سبلنا: جو لوگ ہمارے دین کے لیے انتہائی کوشش کرتے ہیں، ہم ان کو اپنی راہیں سجھاتے ہیں، یہ آیات پاک دین کی ہر محنت کے لیے عام ہیں لیکن جہاں لفظ جہاد آیا ہے یا مجاھدہ کے مادہ کے ساتھ فی سبیل اللہ آیا ہے یا صرف فی سبیل اللہ آیا ہے جیسے مصارف زکوة کے بیان میں، اور انفاق کی فضیلت کی آیت میں، وہاں خاص اصطلاحی معنی مراد ہے، اگرچہ حضرت تھانوی قدس سرہ نے انفاق والی آیت کو عام رکھا ہے لیکن مصارف زکوة کی آیت میں جو فی سبیل اللہ آیا ہے، وہاں مفتی بہ قول یہ ہے کہ اس کا مصداق منقطع الغزات ہیں یعنی وہ مجاھدین مراد ہیں جو دشمنان اسلام سے لڑنا چاہتے ہیں مگر ان کے پاس اسباب نہیں .

اگرچہ امام محمد رح کے نزدیک منقطع الحاج آیت کا مصداق ہے مگر فتوی امام ابو یوسف رحمہ اللہ کے قول پر ہے

بہرحال جہاں لفظ جھاد آیا ہے یا مجاھدہ کے مادہ کے ساتھ فی سبیل اللہ آیا ہے، وہاں خاص اصطلاحی معنی مراد ہیں.

سورة التوبة میں جہاں بھی اس قسم کی آیت آئی ہے وہاں حضرت شاہ عبد القادر دہلوی قدس سرہ نے اور ان کی اتباع میں شیخ الھند رحمہ اللہ نے “لڑنا” ترجمہ کیا ہے، اور حدیث کی کتابوں میں جو ابواب الجھاد اور ابواب فضائل الجھاد آتے ہیں وہاں بھی یہی خاص اصطلاحی معنی مراد ہوتے ہیں، چنانچہ ترمذی وغیرہ میں جب ابواب الجھاد شروع ہوتے ہیں تو فورًا ذھن خاص معنی ہی کی طرف سبقت کرتا ہے، اور کسی لفظ کو سن کر ذھن کا کسی معنی کی طرف سبقت کرنا: دلیل ہوتی ہے کہ وہی لفظ کے حقیقی معنی ہیں ـ

بلکہ جب لفظ جھاد بولتے ہیں تو مسلمانوں ہی کا نہیں غیر مسلموں کا بھی ذھن اسی خاص معنی کی طرف جاتا ہے، لیکن کچھ لوگوں نے ان آیات کو عام کردیا ہے، اور عام نہیں کیا بلکہ اپنے کام کے لیے خاص کردیا ہے، وہ اپنے کام ہی کو جھاد کہتے ہیں، دوسرے دینی کاموں کو جھاد نہیں کہتے، اور جب انہوں نے اپنے کام کو جھاد قرار دیدیا تو جھاد کے فضائل میں جو آیات پاک اور احادیث شریفہ آئی ہیں، ان کو اپنے کام پر منطبق کرتے ہیں، ان کی یہ رائے صحیح نہیں، جھاد ایک اسلامی اصطلاح ہے، جب قرآن و حدیث میں یہ لفظ بولا جاتا ہے تو اس سے مراد قتال فی سبیل اللہ ہوتا ہے.

البتہ بعض کاموں کو جھاد کے ساتھ لاحق کیا گیا ہے، مگر ان کے لیے یہ الحاق ہی فضیلت ہے، جیسے حدیث میں ہے: “من خرج فی طلب العلم فھو فی سبیل اللہ حتی یرجع” اس حدیث میں طلب علم کو “فی سبیل اللہ” قرار دیا ہے، یہ الحاق طالب علم کی فضیلت ہے، اسی طرح دعوت و تبلیغ کے کام کو فی سبیل اللہ کے ساتھ لاحق کیا جا سکتا ہے، اور یہ الحاق ہی اس کی فضیلت ہوگی.

قرآن و حدیث میں فضائل جھاد کی جو آیتیں اور حدیثیں ہیں وہ سب فضیلتیں نہ طالب علم پر منطبق کی جاسکتی ہیں نہ تبلیغ والوں پر، یہ خاص بات یاد رکھنی چاہیے.

تحفة القاری شرح بخاری کتاب الایمان، باب الجھاد من الایمان، جـــــــ۱ صـــــــ ۲۵۵،۲۵٦

لھذا احادیث مبارکہ میں وارد کسی بھی عمل پر ارکان اسلام یا جہاد فی سبیل اللہ کے مثل ثواب کے بیان کا ہرگز یہ مطلب نہیں ہوتا کہ وہ رکن یا فرض اُس عمل کے کرنے کی وجہ سے ادا ہوگیا بلکہ اس عمل کے ساتھ الحاق ہی اس کی فضیلت ہے، مثلاً ماں باپ کو ایک دفعہ شفقت بھری نگاہ سے دیکھنے پر حج کے مثل،اور طلوع آفتاب کے کچھ دیر بعد دو رکعت کی ادائیگی پر کامل حج و عمرہ کے مثل ثواب بیان کیا گیا ہے،

لیکن یہ عمل کرنے سے حج کی ’’فرضیت‘‘اپنی جگہ برقرار رہتی ہے اور اس کی فرضیت میں کوئی فرق واقع نہیں ہوتا اور ناہی حج کے سارے فضائل اشراق کی نماز پر منطبق کیے جائیں گے اور ناہی اس کو حاجی صاحب کہا جائے گا ۔اسی طرح کسی بھی عمل پر اگر جہاد فی سبیل اللہ جیسا ثواب بیان کیا گیا ہو تو اس کو اختیار کرنے سے کسی شخص سے جہاد کی ’’فرضیت ‘‘ساقط نہیں ہوجائے گی اور اگر کوئی شخص ان ارکان یا فرائض سے غفلت برتے اور ان کی ادائیگی کے بجائے وہ اعمال جن پر ان فرائض کی ادائیگی کے مثل ثواب بتلایا گیا ہے ،اُن ہی پر عمل کو کافی سمجھے تو اس بات کا شدید اندیشہ ہے کہ ان فرائض کی عدم ادائیگی کے نتیجے میں اُن اعمال(مثلاًماں باپ کو شفقت سے دیکھنے اور اشراق ادا کرنے )پر ملنے والا ثواب بھی ضائع ہوجائے بلکہ ان فرائض کے تارک ہونے کی صورت میں اللہ تعالیٰ کے عتاب وعذاب کامستحق ٹہرے ۔

2 حدیث: یزید ابن مریم کہتے ہیں: عبایہ بن رفاعہ پیچھے سے آکر مجھ سے ملے، میں نماز جمعہ کے لیے جا رہا تھا، انھوں نے کہا: خوشخبری سن لو! آپ کے یہ قدم یہ راہ خدا میں ہیں، میں نے حضرے ابو عبس انصاری رضی اللہ عنہ سے یہ حدیث سنی ہے کہ جس کے قدم راہ خدا میں گرد آلود ہوں وہ جھنم پر حرام ہیں.

اس حدیث کی تشریح میں مفتی سعید احمد پالنپوری دامت برکاتہم فرماتے ہیں:

حضرت رفاعہ رضی اللہ عنہ کے صاحبزادے عبایہ تابعی ہیں، اور تابعین کے بھی دوسرے طبقے کے ہیں، ان کی کوئی علمی شہرت بھی نہیں ہے، انھوں نے فی سبیل اللہ کو عام کیا ہے، تمام دینی کاموں کو اور امور خیر کو اس کا مصداق قرار دیا ہے، چنانچہ یزید جو جمعہ کی نماز پڑھنے جا رہے تھے، ان کے عمل کو فی سبیل اللہ قرار دیا ہے.(اس سلسلے میں تفصیلی گفتگو اوپر ہوچکی ہے)

ایک اہم دلچسپ مکالمہ

میری (مفتی سعید احمد) اس موضوع پر حضرت مولانا محمد عمر پالنپوری صاحب قدس سرہ سے گفتگو بھی ہوئی ہے اور. مکاتبت بھی ہوئی ہے، حضرت کا موقف یہ تھا کہ ہمارا کام بھی جھاد ہے، حضرت نے ایک خط میں اپنی دلیل کے طور پر ترمذی شریف کی یہی روایت مجھے لکھی تھی عبایہ نے مسجد میں جانے کو فی سبیل اللہ کا مصداق ٹھرایا ہے، پھر دعوت و تبلیغ کا کام اس کا مصداق کیوں نہی‍ں ہوسکتا؟ میں نے جواب لکھا کہ اول تو عبایہ صحابی نہیں ہیں، صحابہ کے اقوال حنفیہ کے یہاں حجت ہی‍ں، اور تابعین کے بارے می‍ں خود امام اعظم رحمہ اللہ نے فرمایا ہے: ھم رجال و نحن رجال، یعنی ان کے اقوال ہم پر حجت نہیں، اگر کسی صحابی نے اس اصطلاح کو عام کیا ہوتا تو بات بھی تھی.

(لیکن اس جواب پر یہ اعتراض ہوتا ہے کہ یہی بات بعینہ بخاری میں حضرت ابو عبس رضی اللہ عنہ سے مروی ہے جو کہ صحابی رسول ہیں، اس کے جواب میں یہ کہا جاسکتا ہے کہ انہوں نے یہ بات نبی علیہ السلام سے سنی ہو، لھذا کوئی اشکال نہیں ـ۱۲ ابو عمر )

ثانیًا: دعوت و تبلیغ ہی اس کا مصداق کیوں؟ آپ اگرچہ “ہی” استعمال نہیں کرتے، “بھی” کہتے ہی‍ں، مگر تبلیغی جماعت کے عوام نے اس “بھی” کو “ہی” سے بدل دیا ہے، یعنی وہ اپنے ہی کام کو جھاد کہتے ہیں، بلکہ وہ حقیقی جھاد کو بھی شاید جھاد نہیں مانتے، جھاد کے فضائل ان کے نزدیک دعوت و تبلیغ میں منحصر ہی‍ں.

ثالثا:ً دیگر دینی کام کرنے والے: مثلاً تعلیم و تدریس میں مشغول اور تصنیف و تالیف میں منھمک لوگ اپنے کام کے لیے فی سبیل اللہ اور جھاد والے فضائل ثابت نہیں کرتے، پھر تبلیغی جماعت ہی یہ روایات کیوں استعمال کرتی ہے؟

7 “درس ترمذی” میں ہے:

اس کے علاوہ ایک اور غلط فہمی…. اچھے خاصے دینداروں میں پائی جاتی ہے، اور اب وہ غلطی رفتہ رفتہ ہماری تبلیغی جماعت کے حضرات میں سرایت کر رہی ہے، اس لیے اس کی بھی وضاحت کرنا چاہتا ہوں ـ

وہ غلط فہمی یہ ہے کہ جھاد صرف اس وقت اور اس قوم سے مشروع ہے جب کوئی قوم دعوت کے راستے میں رکاوٹ بنے، گویا کہ اصل مقصود “دعوت” ہے اور اس دعوت کے پھیلانے کے راستے میں اگر کوئی ملک آڑے آئے اور اپنے ملک میں دعوت و تبلیغ کی اجازت نہ دے تب جھاد مشروع ہے، لیکن اگر کوئی ملک اس بات کی اجازت دیتا ہے کہ ہمارے یہاں آکر دعوت کا کام کرو ……تو پھر ان کے ساتھ جھاد مشروع نہیں ـ یہ وہ بات ہے جس کو پہلے صرف متجددین کہا کرتے تھے، اب اچھے خاصے پڑھے لکھے دیندار حضرات اور تبلیغی جماعت کے حضرات نے بھی کہنی شروع کردی ہے ـ

اور اب سے پہلے تو لوگوں سے صرف زبانی سنا تھا لیکن باقاعدہ اس بارے میں تحریر دیکھ لی ہے تب یہ بات کہہ رہا ہوںـ یہ بات جھاد کی حقیقت نہ سمجھنے کے نتیجے میں کہی گئی ہے ـ

واقعہ یہ ہے کہ صرف اتنی بات کہ کسی کافر حکومت نے اپنے ملک میں ہمیں تبلیغ کی اجازت دے دی ہے اس لیے اب ہمیں اس کے خلاف جھاد نہیں کرنا چاہیے ـ یہ بڑی خطرناک بات ہے. اس لیے کہ محض تبلیغ کی اجازت دے دینے سے جھاد کا مقصد پورا نہیں ہوتا ـ اس لیے کہ جھاد کا مقصد کفر کی شوکت کو توڑنا ہے اور اللہ کے کلمے کو بلند کرنا ہے، اور جب تک کفر کی شوکت برقرار رہے گی اس وقت تک حق کو قبول کرنے کے لیے لوگوں کے دل و دماغ نہیں کھلیں گے ـ

اس لیے کہ یہ اصول ہے کہ جب کسی قوم کی سیاسی طاقت اور اس کا اقتدار لوگوں کے دل و دماغ پر چھایا ہوا ہوتا ہے، اس قوم کی بات لوگوں کو جلدی سمجھ آجاتی ہے اور اس کے مخالف بات لوگوں کے دلوں میں آسانی سے نہیں اترتی

لھذا یہ کہنا کہ اگر کسی ملک نے تبلیغ کی اجازت دے دی تو اب جھاد کی ضرورت نہیں رہی اور اب جھاد کا مقصود حاصل ہوگیا، تو یہ بہت بڑا دھوکہ ہے ـ

درس ترمذی جــ ۵ صــ ۲۰٦

(اس سلسلے میں اور بھی بہت سی باتیں حضرت نے ذکر کی ہیں، شائقین حضرات درس ترمذی جلد پنجم کا مطالعہ فرمائیں )

یہاں تک دونوں فریق کے مختصر دلائل مکمل ہوچکے.

اب آپ حضرات کی خدمت میں چند معروضات پیش کرنی ہے

چونکہ یہ مسئلہ(آیات جھاد کو تبلیغ پر چسپاں کرنا) اجتھادی بن چکا ہے اور دونوں طرف اکابرین کی آراء موجود ہے اس لیے ہم دونوں کو بموجب حدیث حق پر اور ماجور سمجھتے ہوئے، ہر ایک کا احترام کرتے ہیں، اذا اصاب المجتھد فلہ اجران واذا اخطأ فلہ اجر.

تمام دینی کاموں میں غلو اور تحریف سے بچنا چاہیے.

پوری بحث سے اتنی بات تو اتفاقی اور اجماعی طور پر ثابت ہوگئی کہ جھاد کا حقیقی، اصطلاحی اور شرعی مصداق قتال فی سبیل اللہ ہے، اور باقی تمام اعمالِ خیر بشمول تبلیغی جماعت ان پر جھاد کا اطلاق مجازًا ہوتا ہے.

لھذا جہاں پر صحابہ رضی الله عنھم با قاعدہ قتال میں بھیجے گئے تھے وہاں یہ کہنا “کہ وہ جماعت میں گئے تھے؟”

جیسے وفات سے پہلے اسامہ بن زید کو اللہ تعالیٰ کے نبی صلی اللّٰہ علیه وسلم نے جماعت میں بھیجا تھا

اور ایسے ہی حضرت ابو بکر صدیق نے اپنی خلافت میں پورے مدینہ کو خالی کر دیا اور سب کو جماعت میں بھیج دیا وغیرہ وغیرہ

ایسے جملے کہنا درست نہیں ہے،

اس لیے کہ لفظ “جماعت” سے یہ وہم ہوتا ہے کہ صحابہ بھی بعینہ اسی طرز پر تبلیغی جماعت میں گئے تھے،

بلکہ عوام کے ذھن میں تو یہ بات راسخ ہوچکی ہے کہ صحابہ کرام رضی اللہ عنھم اجمعین اسی طرز پر دعوت اور جھاد کا کام کرتے تھے. حالانکہ یہ واقعہ کے خلاف ہے، اس لیے اس طرح کی تعبیرات سے احتراز کرنا چاہیے.

دیگر اعمال خیر کی طرح دعوت و تبلیغ اور امر بالمعروف و نہی عن المنکر کے بھی مستقل بے شمار فضائل و احکام اور ترک پر کئی وعیدیں ہیں، ہمیں چاہیے کہ ترغیب و ترہیب میں انہیں نصوص کا سہارا لیں، ان شاء اللہ امت کو دعوت کے کام پر ابھارنے اور ترک دعوت سے ڈرانے میں وہ کافی شافی ہوں گی، لان فیھا ما یغنینا عن غیرھا.

دعوت کے کام (خواہ وہ کسی بھی شکل میں ہو، مروجہ تبلیغی جماعت کی شکل میں ہو، یا پھر کسی بھی انفرادی و اجتماعی دعوت کی شکل میں ہو، بہرحال اس کام) میں آیات جھاد سے رہنمائی ضرور لی جاسکتی ہے، اور ان آیات کی روشنی میں اپنے کام کو آگے بڑھایا جاسکتا ہے، چنانچہ اسی مقصد کے پیش نظر حضرت جی مولانا یوسف صاحب نور اللہ مرقدہ نے احباب کے لیے حیاة الصحابہ تالیف فرمائی تھی،

البتہ اس میں اس بات کا خیال رہے کہ نصوص کی بے جا تاویلیں نہ کی جائے، اور ان میں کسی طرح کی تحریف اور غلو نہ کیا جائے، ہاں!!! رہبری ضرور حاصل کیجیے.

اللہ ہم سب کو دین کی صحیح سمجھ عطا فرمائے. آمین

البتہ ایک دوسرے خط میں حضرت مولانا محمد عمر رح نے یہ عقلی دلیل لکھی تھی کہ فی نفسہ جھاد حسن لغیرہ ہے،اور دعوت و تبلیغ کا کام فی نفسہ حسن لعینہ ہے، پس جو فضیلت اور ثواب حسن لذاتہ کا ہے وہ حسن لغیرہ کا کیوں نہیں؟ ـ میں نے جواب میں عرض کیا: کہ یہ ثواب میں قیاس ہے، اس لیے معتبر نہیں، کیونکہ قیاس احکام شرعیہ میں چلتا ہے، دیگر امور توقیفی ہیں، یعنی ان کے لیے نص چاہیے، نیز اجر بقدر مشقت ہوتا ہے، اور یہ بات اللہ ہی بہتر جانتے ہیں کہ کس کام میں کتنی مشقت ہے اور کس کام کا کتنا ثواب ہونا چاہیے؟ بندے یہ بات نہیں جان سکتے، اور یہاں تو بات بدیہی ہے، جھادِ اصطلاحی کی مشقت کے پاسنگ کو بھی مروجہ تبلیغی کام نہیں پہنچ سکتا، پھر وہ اجر و ثواب اور وہ فضائل اس کام کے لیے کیسے ہوسکتے ہیں؟اور آج تک یہ روایات کسی نے بھی دیگر کاموں کے لیے بیان نہیں کیں.

ملحوظہ: ان باتوں کو دعوت و تبلیغ کی مخالفت پر محمول نہ کیا جائے.

ملخص از تحفة الالمعی، ابواب فضائل الجھاد، جـــ ٤ صـــــ ۵٦٦ ،۵٦۳،۵٦٤،۵٦۵.

3 رسول اللہ ﷺکی زبانی ’’جہاد فی سبیل اللہ‘‘ کا مصداق:

حضورﷺکی زبانِ مبارک سے جہاد کی تعریف سن لیجئے:

__________________________

Read More..

__________________________

۱ـ

((قال فای الھجرة افضل؟ قال: الجھاد، قال: وما الجھاد؟ قال: ان تقاتل الکفار اذا لقیتھم، ولاتغل ولا ﺗﺠﺒﻦ))

’’(ایک)صحابی نے پوچھا کہ اے اللہ کے رسول ﷺ!سب سے افضل ہجرت کون سی ہے؟حضور ﷺنے فرمایا کہ بہترین ہجرت جہاد کی ہجرت ہے۔صحابی نے پوچھا کہ جہاد کیا چیزہے؟حضور ﷺنے فرمایا کہ:’’جہاد یہ ہے کہ تم بوقت مقابلہ کفار سے لڑو اور اس راستے میں خیانت نہ کرواور نہ بزدلی دکھاؤ‘‘۔

کنزالعمال ،ج:۱،ص:۷۲۔مجمع الزوائد،ج:۱،ص:۵۹ و رجالہ ثقات۔

۲ـ

((قیل: وما الجھاد؟ قال: ان تقاتل الکفار اذا لقیتھم ـ قیل: فای الجھاد افضل؟ قال: من عقر جوادہ و اھریق دمہ.))

’’پوچھا گیا کہ اے اللہ کے رسول ﷺ!جہاد کیا چیز ہے؟ حضور ﷺنے فرمایا کہ جہاد یہ ہے کہ تم مقابلے کے وقت کفار سے لڑو، کہا گیا افضل ترین جہاد کون سا ہے ؟حضور ﷺنے فرمایا کہ اس شخص کا جہاد جس کا گھوڑا کٹ مرے اور خود اس کا بھی خون گرجائے(یعنی وہ شہید ہوجائے)‘‘۔

مسند احمد،ج:۳۴،ص:۳۹۷،رقم الحدیث:۱۶۴۱۳۔ کنز العمال ج:۱،ص:۲۷ورجالہ ثقات۔

۳ـ

((من قاتل لتکون کلمة اللہ ھی العلیا فھو فی سبیل اللہ))

’’جس نے جنگ کی اس لئے کہ اللہ ہی کا کلمہ بلند ہوجائے تو وہ ہی ہے اللہ کی راہ میں ‘‘۔

صحیح البخاری،ج:۱،ص:۲۰۹،رقم الحدیث:۱۲۰۔صحیح مسلم،ج:۱۰،ص:۶،رقم الحدیث:۳۵۲۵۔

4جہاد کا بیانیہ

بیانیوں کی بھرمار کا دور ہے اور جدید بیانیوں میں سب سے اہمیت کے ساتھ جو مسئلہ اٹھایا جارہا ہے وہ یہ “جہاد” کا ہے۔

ضروری ہے کہ جہاد کا وہ بیانیہ اس وقت امت کے سامنے رکھا جائے جو صدیوں سے متفق علیہ چلا آرہا ہے۔احکام اسلام میں جہاد وہ حکم ہے جس کے باب میں فقہی اختلافات دیگر احکام کی نسبت بہت کم ہیں۔اسکے اکثر معاملات اجماعی ہیں۔وجہ اسکی یہ ہے کہ جہاد کا حکم نبی کریم صلی اللہ علیہ وسلم پر عمر مبارک کے آخری دس سالوں میں نازل ہوا۔

آپ صلی اللہ علیہ وسلم کم از کم ۲۷/بار خود صحابہ کرام کی جماعت کے ساتھ نکلے، ہر غزوے میں ایک کثیر جماعت ہمرکاب رہی، جسکی تعداد بعض اوقات دس ہزار سے بھی متجاوز رہی، اس طرح جو عمل بھی نقل ہوا تواتر سے ہوا۔

احکام جہاد جدلی انداز میں نازل ہوئے اسلئے سب کو یاد رہے، جہاد کے باب میں جو کوتاہی کسی سے سرزد ہوئی اس پر قرآن نازل ہوگیا اور بات محفوظ ہوگئی۔

اسلئے اگلے زمانوں میں بھی اسکی تعبیر و تشریح اور کلیات وجزئیات متفق علیہ رہے۔تبدیلی کی ہوائیں کافی آگے جاکر چلیں اور جہاد اکبر واصغر، حسن لعینہ و حسن لغیرہ جیسے مسائل اٹھے، مگر امت کا تعامل ہمیشہ ان رجحانات کی نفی کرتا آیا۔

یہ پہلا موقع ہے کہ اس حکم شرعی پر چو طرفہ یلغار ہے اور غامدی بیانیے کے ذریعے معنی، حکم، شرائط اور اہداف ومقاصد سب بدلنے کی کوشش کی جارہی ہے۔اسلئے ضروری ہے کہ ان ساری چیزوں کا اصل اسلامی مصداق سامنے رکھا جائے۔

جہاد کے معنی سے متعلق اسلامی بیانیہ ملاحظہ ہو:

قرآن مجید میں اللہ تعالیٰ نے جو احکام مسلمانوں پر فرض فرمائے ہیں وہ “اصطلاحات” ہیں۔

وہ الصلوٰۃ ہو یا الصوم، الحج ہو یا الزکوۃ و الجہاداوراسی طرح دیگر شرعی اصطلاحات، یہ الفاظ اب اپنی لغوی تعبیرات سے ہٹے ہوئے ہیں، لیکن ان سب کے معنی متعین ہیں۔ اور احکام ، فضائل، مسائل ، وعیدیں سب کا تعلق اسی معنی سے ہے۔

امت مسلمہ کا اس بارے میں کوئی اختلاف بھی نہیں۔

مگر ’’جہاد‘‘ کے بارے میں بعض لوگوں نے ایک الگ سے رائے قائم کرلی ہے اور آج کل پھر اس کا پر چار زوروں پر ہے۔

ان حضرات کا خیال ہے کہ ’’ جہاد ‘‘ کے کوئی ایک معنی متعین نہیں ہیں بلکہ محنت اور مشقت والے ہر کام کو چونکہ ’’ جہاد ‘‘ کہا جا سکتا ہے اس لئے ہر وہ ایسا کام کر لینے سے فریضہء جہاد ادا ہو جاتا ہے اور فضائل بھی مل جاتے ہیں۔

کیا واقعی ایسا ہے؟؟

محکم اور پختہ شرعی اصولوں کی رو سے ہرگز نہیں۔ ہاں ’’بہانے‘‘(یابیانیے)کی حد تک یہ بات درست ہے اور ’’ جہاد ‘‘ کے باب میں بہانے بنانے والوں کے ذکر سے قرآن مجید بھرا ہوا ہے…

دلیل کے طور پر صرف یہ بات پیش کی جاتی ہے کہ عربی زبان میں ’’ جہاد ‘‘ کا معنی صرف لڑنا نہیں بلکہ محنت اور مشقت کا ہر کام ہے… اور قرآن مجید چونکہ عربی زبان میں نازل ہوا اس لئے اس میں جہاں جہاں بھی لفظ ’’ جہاد ‘‘ آیا ہے اس کا معنی عام ہے …

آئیے ذرا اس بات کو شریعت کے ایک مسلم اصول کی رو سے سمجھ لیں…

ہر لفظ کے چار طرح کے معنی ہوتے ہیں…

(۱) معنی لغوی… کسی بھی لفظ کے وہ معنی جس کے اظہار کے لئے یہ لفظ بنایا گیا…

مثالیں روز مرہ کے کلام میں لاکھوں ہیں اور ہر زبان میں…

(۲) معنی شرعی… ایک لفظ کے معنی لغوی کے علاوہ وہ معنی جسے شریعت میں ( قرآن و حدیث) میں ذکر کیا گیا ہو۔ مثال اس کی تمام فرائضِ اسلام ہیں۔ مثلاً:

۱ـ

’’ صلوٰة ‘‘ عربی زبان میں ’’دعا ‘‘ کو کہتے ہیں۔ اسی لئے درود شریف کو بھی ’’ صلوٰة ‘‘ کہا جاتا ہے کہ اس کا معنی نبی کریمﷺ کے لئے رحمت کی دعا کرنا ہے اور اس لفظ کی نسبت اللہ تعالیٰ کی طرف ہو تو اس کا معنی ہے ’’ رحمت نازل کرنا ‘‘.

۲ـ

’’ صوم ‘‘ عربی زبان میں کسی کام سے رک جانے کو کہتے ہیں۔ خواہ کسی بھی کام سے رکنا ہو۔ چلنے سے رکنا، بات کرنے سے رکنا، کھانے پینے سے رکنا وغیرہ

۳ـ

’’ زکوٰة ‘‘ کے معنی پاک کرنے کے آتے ہیں… خواہ کسی چیز کا پاک کرنا ہو…

٤ـ

اور ’’ حج ‘‘ کے معنی ارادے اور قصد کے ہیں…

شریعت نے ان الفاظ کو بعض مخصوص عبادات کا نام قرار دے کر ان کے معنی میں خاص کر دیا…

’’ صلوٰة‘‘ نام رکھ دیا گیا اس عبادت کا جو مخصوص افعال کے ساتھ ادا کی جاتی ہے… تکبیر تحریمہ سے شروع اور سلام پر ختم ہوتی ہے۔

’’ صوم ‘‘ نام رکھا گیا رمضان المبارک کے ایام میں صبح صادق سے غروب آفتاب تک بھوکے پیاسے رہنے اور بیویوں کی قربت سے اجتناب کرنے کا…

’’ زکوٰۃ ‘‘ سال گزر جانے پر اپنے مال کے ایک متعین حصے کو اللہ تعالیٰ کے نام پر خرچ کرنے کو کہا گیا.

اور’’ حج ‘‘ بیت اللہ کی طرف سفر اور وہاں مخصوص افعال کی ادائیگی کے معنی میں متعین کر دیا گیا…

اب یہ ان الفاظ کے شرعی معنی ہوئے…

اسلامی فقہ کا مسلمہ اور غیر اختلافی اصول یہ ہے کہ جب کسی لفظ کے شرعی معنی آجائیں تو پھر وہی اس لفظ کے حقیقی معنی ہوتے ہیں… اور قرآن و حدیث میں جب بھی یہ لفظ وارد ہو تو اسی معنی میں سمجھا جاتا ہے نہ کہ اپنے لغوی معنی میں… اس لفظ سے متعلق نازل ہونے والے احکام ، فضائل، مسائل، مبشرات اور وعیدوں کا تعلق اسی معنی سے متعلق ہوتے ہیں نہ کہ عمومی لغوی معنی سے…

فریضے کی ادائیگی بھی اسی معنی پر عمل کرنے سے ہوتی ہے نہ کہ لغوی معنی پر عمل کر لینے سے…

اب ’’ دعا ‘‘ کرنے یا درود پڑھنے سے ’’ اقیموا الصلوٰة ‘‘ کے حکم پر عمل نہیں ہو سکتا اور نہ ہی نماز کی کوئی فضیلت دعا و درود سے حاصل ہو سکتی ہے حالانکہ لفظ صلوٰة کے ایک معنی پر تو دعا کرنے سے عمل ہو جاتا ہے…

اب کسی کا اصطلاح شرعی کے بارے میں یہ باور کرلینا کہ اس کی لغوی تعبیر پر عمل سے اصل فریضہ ادا ہوجاتا ہے پورے دین کا حلیہ بگاڑ دے گا۔

اگر جہاد کے بارے میں معیار بدل دیا جائے تو باقی احکام اپنے دائرے میں کیونکر باقی رہ سکیں گے؟۔

آئیے! اس تناظر میں لفظ ’’ جہاد ‘‘ کا جائزہ لیتے ہیں…

جہاد لغت میں کسی مقصد کے حصول کے لیے محنت اور کوشش کو کہتے ہیں جب کسی مخالف فریق کے خلاف ہو۔

ھو استفراغ الوسع فی المدافعة بین الطرفین ولو تقدیراً ( لسان العرب)

قرآن مجید کی مکی سورتوں میں ’’جہاد‘‘ اسی معنی میں وارد ہوا ہے۔ حتی کی ان آیات میں کافر کے عمل پر بھی جہاد کا اطلاق ہوا ہے… وان جاھداک علی ان تشرک بی (الآیہ)

ترجمہ: ’’اگر کافر والدین زور ڈالیں کہ تو شرک کر میرے ساتھ‘‘

کافر والدین کے مومن اولاد کو شرک کی طرف بلانے میں زور صرف کرنے کو جہاد کہا گیا…

اس معنی میں جہاد کسی عبادت کا نام نہیں تھا…

مدینہ منورہ میں ’’ جہاد ‘‘ کا لفظ ایک فریضے کے بیان کے طور پر ہوا اور ایک عبادت کا نام رکھ دیا گیا…

ایک ایسی عبادت جسے انسانوں کی دیگر عبادات سے افضل قرار دے دیا گیا…

اس کی طرف شدت سے بلایا گیا… آنے والوں کے لئے خوب انعامات کا اعلان ہوا اور نہ آنے والوں پر سخت وعید اتاری گئی…

اب یقیناً یہ الفاظ اپنے عام لغوی مفہوم میں نہیں رہا بلکہ صلوٰة، زکوٰة، حج اور صوم کی طرح ایک خاص معنی میں ہو گیا… اب اس کے احکام، مسائل فضائل، مبشرات، اور وعیدیں تمام تر اسی معنی سے متعلق ہوں گے…

وہ معنی کیا ہیں؟؟

احکام شریعت کو امت کے لئے کھول کر بیان کرنے والے فقہاء کرام سے پوچھیں تو وہ تمام تر اس بات پر متفق نظر آتے ہیں کہ ’’ جہاد ‘‘ کے شرعی معنی ’’ قتال‘‘ میں محنت صرف کرنا ہیں۔ ملاحظہ فرمائیے چاروں فقہی مسالک کی معتبر کتب سے جہاد کے معنی:

جہاد کی تعریف فقہ حنفی میں

(۱) اَلجِہَادُ بَذلُ الوَسعِ وَالطَّاقَۃِ بِالقِتَالِ فِی سَبِیلِ اللہ عَزَّوَجَلَّ بِالنَّفسِ وَالمَالِ وَالِّلسَانِ وَغَیرِذَالِکَ۔

قتال فی سبیل اللہ میں اپنی جان، مال اور زبان اور دوسری چیزوں سے بھرپور کوشش کرنے کو جہاد کہتے ہیں۔(بدائع الصنائع)

(۲)اَلجِہَادُ دَعوَۃُ الکُفَّارِ اِلَی الدِّینِ الحَقِّ وَقِتَالُھُم اِن لَّم یَقبَلْوا۔

جہاد کے معنی کافروں کو دین حق کی طرف دعوت دینا اور ان سے قتال کرنا، اگر وہ دین حق کو قبول نہ کریں۔ (فتح القدیر)

جہاد کی تعریف فقہ مالکی میں:

قِتَالُ المْسلِم کَافِراً غَیرَ ذِی عَہدٍ لِاِعلَاءِِ کَلِمَۃِ اللہ

جہاد کے معنی ہیں مسلمانوں کا غیر ذی عہد کافروں سے اللہ تعالیٰ کے دین کی سربلندی کے لئے قتال کرنا۔ (حاشیہ العدوی، الشرح الصغیر)

جہاد کی تعریف فقہ شافعی میں:

وَشَرعًابَذلُ الجُہدِ فِی قِتَالِ الکُفَّارِ۔

اور جہاد کے شرعی معنی، اپنی پوری کوشش کافروں سے قتال کرنے میں صرف کرنا۔(فتح الباری)

جہاد کی تعریف فقہ حنبلی میں:

اَلجِہَادُ قِتَالُ الکُفَّارِ

جہاد کافروں سے لڑنے کو کہتے ہیں۔ (مطالب لاولی النہی)(فضائل جہاد ص ۷۲۱)

محدثین کرام کا طرز عمل ملاحظہ ہو کہ وہ اپنی کتب میں ’’ کتاب الجہاد ‘‘ کے عنوان کے تحت وہ احادیث ذکر کرتے ہیں جن کا تعلق حکم قتال سے ہے اور کسی محدث کا طرز عمل بھی اس کے خلاف نہیں…

صحیح بخاری سے ایک آخری درجے کی کتاب تک…

مفسرین کرام نے ’’ جہاد ‘‘ کس معنی میں سمجھا؟… تمام تر معتبر کتب تفسیر میں قرآن مجید کی مدنی آیتوں میں لفظ جہاد کی تشریح قتال سے کی گئی ہے۔ اردو خوان حضرات! ترجمہ حضرت شیخ الہند رحمۃ اللہ علیہ ملاحظہ کر لیں…

’’جہاد ‘‘ کا ترجمہ تمام مدنی آیات میں ’’ لڑنے ‘‘ سے کیا گیا ہے…

امت کے یہ تین طبقات ہی ایسے ہیں جن کی رائے احکام شریعت کے باب میں معتبر ہے اور ان تینوں کا اتفاقی طرز عمل آپ کے سامنے رکھ دیا گیا ہے…

رہی بات صوفیاء کرام کی اصطلاحات کی… تو علماءِ امت نے صوفیاء کا احترام ملحوظ رکھتے ہوئے بھی یہ بات اتفاقی(اجماعی) طور پر لکھ دی ہے کہ صوفیاء کی اصطلاحات کا احکام شریعت کے باب میں کوئی درجہ نہیں ہے…

یوں کہنا کہ ’’ قتال ‘‘ بلاشبہ جہاد کے شعبہ جات میں سے ایک بڑا شعبہ ہے، لیکن’’ جہاد ‘‘کے معنی اسی کے لئے خاص نہیں، اس لئے قتال کے ترک سے پورے جہاد کا ترک لازم نہیں آتا…قرآن، حدیث اور فقہاء کرام کی تصریحات کے خلاف بات ہے…

ایسا کہنے والوں سے میرے چند سوالات ہیں.⬇⬇⬇

(۱) قرآن مجید کی جن آیات میں مسلمانوں کو ترک جہاد پر سخت وعیدیں دی گئیں ان وعیدوں کا مصداق ’’ جہاد ‘‘ کا کونسا شعبہ ہے؟

(۲) صحابہ کرام نے نبی کریمﷺ سے ’’ جہاد ‘‘ کے برابر عمل کا سوال کیا… بخاری و مسلم دونوں میں روایت ہے… اگر دین میں مشقت والا ہر عمل جہاد تھا تو یہ کس عمل کی برابری کی خواہش میں سوال کیا گیا؟ …

(۳) سورة النساء میں اور سورہء توبہ میں ’’ جہاد ‘‘ کر نے والے مسلمانوں کو دیگر تمام سے افضل قرار دیا گیا… درجے اور مقام میں بھی… اجر میں بھی … ان آیات میں ’’ جہاد ‘‘ کا کونسا شعبہ مراد ہے؟ اگر مسلمانوں کے ہر مشقت والے عمل پر جہاد کا اطلاق ہو سکتا ہے تو غیر مجاہد کون سا مسلمان ہوا؟

پھر افضل کون اور کم درجے والا کون؟؟؟…

(٤) امام سرخسی رحمۃ اللہ علیہ نے المبسوط میں امت مسلمہ کا جہاد کے بارے میں جو اجماعی عقیدہ ذکر کیا ہے:الجہاد فریضۃ محکمۃ

( جہاد ایک محکم فریضہ ہے )

اس سے’’ جہاد ‘‘ کا کونسا فرد مراد ہے؟ کیا ہر وہ عمل فرض ہے جس میں محنت اور مشقت کے معنی ہوں؟… کیا امت مسلمہ کا کوئی ایک اہل علم بھی اس بات کا قائل ہے؟؟…

بات طویل ہو جائے گی … خلاصہ کرتے ہیں…

’’ جہاد ‘‘ کے شرعی معنی ’’ قتال فی سبیل اللہ ‘‘ ہیں۔ فقہاء، محدثین، اور مفسرین اس پر متفق ہیں…

شریعت کے مسلمہ اصولوں کی رو سے حکم شرعی، اس کے فضائل و احکام کا تعلق معنی شرعی سے ہوتا ہے نہ کہ معنی لغوی سے… اور یہ اصول نماز سمیت تمام احکام میں لاگو ہے…

لہٰذا قرآن مجید کی مدنی سورتوں اور نبی کریمﷺ کی احادیث مبارکہ میں جہاد عموماً ‘اسی معنی میں استعمال ہوا ہے… اس کے معنی میں عموم کا قول قرآن ، حدیث اور مسلمہ اصول دین کے خلاف ہے.

(جاری ہے)

5 دعوت کو جھاد سے افضل، اہم اور آیات جھاد کا اولین مصداق ثابت کرنے کے لیے جو یہ کہا جاتا ہے کہ:

قتال میں شفاء غیظ اور اطفاء شعلہء غضب کی صورت بھی ہے اور یہاں(دعوت میں) اللہ کے لیے صرف کظم غیظ ہے اور اس کے دین کے لیے لوگوں کے قدموں میں پڑکے اور ان کی منتیں، خوشامدیں کرکے بس ذلیل ہونا ہے”(ملفوظات).

تو اس کا جواب یہ ہے کہ بے شک غصہ دین اسلام میں انتہائی ناپسندیدہ امر ہے، اور قرآن مجید میں غصہ پر قابو رکھنے کا حکم ہے، مگر یہ سب کچھ اس وقت ہے جب غصہ اور اس کا استعمال اپنی ذات اور اپنے نفس کے لیے ہو.

جبکہ جھاد میں قوت غضبیہ کا استعمال اللہ کی رضا اور دینی غیرت و حمیت کے اظہار کے لیے ہوتا ہے، کفر سے نفرت اور کفر کی سرکشی پر غصہ، یہ اللہ کے لیے ہے، اپنی ذات کے لیے نہیں.

مسلمان کافروں کی گردنیں اپنے نفس کے تقاضے پر نہیں کاٹتے بلکہ اس جذبے کے تحت کاٹتے ہیں کہ یہ کافر اللہ کا دشمن ہے، یہ لوگوں تک دینی دعوت پہنچانے کی راہ میں رکاوٹ ہے، یا اس نے اپنے کفریہ جذبے سے مغلوب ہوکر مسلمانوں کی جان، مال، آبرو پر ہاتھ ڈالا ہے.

6 اسی طرح ایک ضروری بات یہ بھی سمجھ لیں کہ جہاد کی تعریف میں بعض علماء نے جہاد کی بعض انواع کا ذکر بھی کیا ہے یعنی ایک نوع جہاد بالمال ہے، دوسری نوع جہاد باللسان ہے اور تیسری نوع جان سے جہاد کرنا ہے۔غرض یہ ہے کہ’’جہاد باللسان‘‘وہ ہے کہ جس سے جہاد کا فائدہ ہو یعنی جہاد کی ترغیب ہو،تقریر ہو،فضائل جہاد کا تذکرہ ہو،جہاد سے متعلق جوشیلے اشعار ہوں اور جان دار نظمیں ہوں،کفار کو دھمکی ہو،للکارہو۔

یہ جہاد باللسان ہے ،نہ یہ کہ دو گھنٹے کی تقریروبیان کھانے پینے اور پہننے کے آداب پر ہویا عبادات کے’’فضائل‘‘پر اور پھر کہا جائے کہ میں نے جہاد باللسان کیا ۔یہ نیک کام تو ہوسکتا ہے لیکن جہاد باللسان نہیں۔اسی طرح ’’جہاد بالمال‘‘یہ ہے کہ آپ کے مال سے میدانِ جہاد اور مجاہدین کو فائدہ پہنچے، نہ یہ کہ آپ نے کسی فقیر کو پیسہ زکوٰۃ اداکیا اور پھر کہا کہ میں نے جہاد بالمال کیا، یہ نیک کام تو ہے لیکن جہاد بالمال نہیں۔امام کاسانی الحنفی ﷫فرماتے ہیں:

’’بذل الواسع والطاقة بالقتال فی سبیل اللّٰہ عزوجل بانفس والمال وغیر ذلک‘‘

’’اللہ کے راستے میں قتال کے لئے نفس ،مال اور زبان وغیرہ کی پوری طاقت لگادینا‘‘۔

امام کاسانی ﷫،بداع ج:۹ص:۴۲۹۹۔

غرضیکہ ہر وہ کوشش جو کہ جہاد فی سبیل اللہ کی مددو نصرت کے لئے کی جائے ،چاہے وہ جہاد کے لئے لوگوں کو زبان سے تیار کرنا ہو،یا مجاہدین کے لئے سامانِ حرب ورسد کا فراہم کرنا ہو۔رسول اللہﷺنے فرمایا:

((جاھدو المشرکین باموالکم وانفسکم والسنتکم))

’’مشرکوں سے جہاد کرو اپنے مالوں کے ساتھ ،اپنی جانوں کے ساتھ اور اپنی زبانوں کے ساتھ‘‘۔

مسند احمد،ج:۲۴،ص:۳۴۴،رقم الحدیث:۱۱۷۹۸۔

((ان اللّٰہ عزوجل یدخل بالسھم الواحد ثلاثة نفرالجنة ؛صانعہ الذی یحتسب فی صنعتہ الخیر، والذی یجھز بہٖ فی سبیل اللّٰہ ،والذی یرمی بہٖ فی سبیل اللّٰہ))

’’بے شک اللہ عزوجل ایک تیر سے تین بندوں کو جنت میں داخل فرماتے ہیں ۔تیر بنانے والا جو اسے بنانے میں بھلائی کا ارادہ رکھتا ہو،اللہ کی راہ میں وہ تیر(مجاہد کو)مہیا کرنے والا ،اور اللہ کی راہ میں وہ تیر چلانے والا‘‘۔

مسند احمد،ج:۳۵،ص:۲۰۹،رقم الحدیث:۱۶۶۹۹۔

7 شیخ یونس صاحب دامت برکاتہم “نوادر الفقہ” میں “فی سبیل اللہ” پر مفصل کلام کرنے کے بعد آخر میں فرماتے ہیں:

“البتہ جو فضائل خاص طور سے جاں فروشی اور سر کٹانے کے بارے میں وارد ہیں اس میں ان (تبلیغی اسفار) کو شامل کرنا اشکال سے خالی نہیں.

نوادر الفقہ، صـــ ۱۳٦

(جاری ہے)

٤

بندہ کی حوصلہ افزائی اور کلمات خیر پر آپ تمام حضرات کا میں ممنون و مـشکور ہوں، خاص ط

اصل میں دعوت کا کام بہت ہی لچکدار ہے، اس میں وسعت و گہرائی ہے، اور چونکہ یہ (دعوت) جھاد کا پیش خیمہ ہے اس لیے اس کو جھاد کے ساتھ کافی مناسبت ہے،

نیز حالات اور ماحول کے اختلاف سے اس کے مختلف مراحل ہیں، جن کو امت کے وہ علماء ربانیین بخوبی سمجھ سکتے ہیں جنھیں تفقہ فی الدین حاصل ہے،

میں نے اپنے مضمون کے آخر میں جو یہ بات لکھی ہے کہ:

“دعوت کے کام میں آیات جھاد سے رہنمائی لی جاسکتی ہے اور ان آیات کی روشنی میں کام کو آگے بڑھایا جاسکتا ہے”

اس کا مطلب بالکل واضح ہے کہ دعوت کے کام کو جھاد سے یک گونہ مناسبت ہے، چنانچہ بہت سے وہ امور جو جھاد میں پائے جاتے ہیں وہ دعوت کے کام میں بھی پائے جاتے ہیں، مثلاً:

۱ـ امارت

۲ـ شوری و مشورہ

۳ـ خروج

٤ـ جماعت

۵ـ سفر

٦ـ مشقتیں

۷ـ صبر و جفاکشی

۸ـ امیر کی اطاعت

وغیرہ

ان تمام امور میں جھادی آیات و احادیث سے رہبری حاصل کی جائے.

جیسا کہ حیاة الصحابہ میں ان چیزوں کو تفصیل سے بیان کیا گیا ہے،

البتہ اس میں تحریف و غلو سے بچا جائے، اور جھادی آیات و احادیث کو اس طرح نہ بیان کیا جائے کہ یہ شبہ بلکہ یقین ہونے لگے کہ یہ (دعوت کا کام) اصل جھاد ہے، بلکہ اس طرح بیان کیا جائے کہ جھاد کی عظمت بھی دل میں راسخ ہوجائے اور کام کی رہنمائی اور سمجھ بوجھ بھی حاصل ہوجائے،

میں بطورِ مثال (نہ کہ بطور حصر) صرف ایک شخصیت کا نام ذکر کروں گا جن کو اللہ نے اس صلاحیت سے نوازا ہے، آپ براہ راست ان کے بیانات سن لیجیے، یا ان کے آڈیو سماعت فرمالیجیے، یا پھر ان کے خطبات و مواعظ کا مطالعہ کرلیجیے، شروع سے آخر تک افراط و تفریط اور تحریف و غلو سے پاک باتیں ہی ملیں گی،

اور وہ شخصیت ہے مولانا ابراہیم صاحب دیولا.

تحریف و غلو کی ایک عام فہم مثال یہ ہے کہ دعوت کے لیے جھاد کے فضائل کو ثابت کرنے میں اصل جھاد ہی کا انکار کردیا جائے،(اس تحریف سے تو ہماری دعوت و تبلیغ کی جماعت عمومی طور پر محفوظ ہے والحمد للہ علی ذلک) یا جھاد کو دعوت سے کمتر ثابت کیا جائے،(یہ بات جماعت میں پیدا ہوچکی ہے، البتہ اس کے ازالے کے لیے بھی محنت جاری ہے) یہ تحریف ہے،

اور یوں کہنا کہ جھاد تو ایک عارضی چیز تھی اور دعوت مستقل اور دائمی ہے، اس لیے یہ سارے فضائل اصلاً دعوت کے ہیں، اور تبعًا جھاد کے لیے بھی ہیں، اسی طرح نبی علیہ السلام اور صحابہء کرام رضی اللہ عنھم کے جھادی اسفار کے لیے جماعت کا لفظ اس طرح استعمال کرنا کہ سننے والے کو یہ وہم ہو کہ وہ حضرات بھی اسی طرح جماعت میں جاتے تھے یہ غلو ہے اور تحریف بھی ہے، (یہ باتیں بھی جماعت میں ہوتی ہیں عموم میں بھی اور خواص میں بھی، اس کے ازالے کے لیے بھی کوشش جاری ہے)

[یہ چند مثالیں بطور نمونہ کے ہے. ]

اور دین کے کام کو تحریف و غلو سے پاک کرنا یہ علماء حق کی ذمہ داری ہے جس کو وہ بحسن و خوبی ہر زمانے میں انجام دیتے رہے ہیں، اس معاملہ میں انھوں نے کبھی کسی ملامت کرنے والے کی پرواہ نہیں کی، اور تا صبح قیامت امت میں ایسے علماء حق پیدا ہوتے رہیں گے،

اللہ ہمیں دین کی صحیح سمجھ نصیب فرمائے آمین

ابو عمر عفی عنہ

Adyaan Batilah Aqaaid Bidaat or Rasme Dawah & Tableeg Gumrah Firqe Hadith & Sunnah Quran e Kareem Taqleed or Masalik
पर्दे की हकीकत पर्दे की हकीकत पर्दे के डिजाइन पर्दे के पीछे पर्दे में रहने दो पर्दे बनाने की विधि पर्दे आपके दरवाजे पर्दे के पीछे पिक्चर पर्दे का डिजाइन पर्दे पर शायरी पर्दे का कलर पर्दे का भजन पर्दे लगाने का तरीका पर्दे के पीछे एकांकी पर्दे की रॉड पर्दे का नाटक पर्दे गिरा दो पर्दे की रानी पर्दे के बारे में वर्दी वाला गाना पर्दे का बयान परदे की डिजाइन ajnabee पर्दे bulandi पर्दे bewafaa पर्दे curtain पर्दे पर्दा curtain पर्दा convert in english पर्दा dj सॉन्ग dil पर्दे पर्दा डिजाइन पर्दा design पर्दा dj रीमिक्स सॉन्ग dosti पर्दे का डिजाइन पर्दा dj सॉन्ग वीडियो
पर्दे की हकीकत
वसवसे की बीमारी और उसका इलाज unease suspicion uneasy feeling temptation uneasy feeling unease suspicion apprehension temptation meaning temptation chocolate temptation meaning in hindi temptation meaning in gujarati temptation perfume uneasy feeling in stomach uneasy feeling in throat uneasy feeling in chest uneasy feeling in head uneasy feeling after eating uneasy feeling in abdomen uneasy feeling after peeing uneasy feeling around heart uneasy feeling around someone uneasy feeling at 36 weeks pregnant unease suspicion uneasy feeling in stomach uneasy feeling in throat uneasy feeling in chest uneasy feeling in head uneasy feeling after eating uneasy feeling in abdomen uneasy feeling in brain uneasy feeling in scrotum uneasy feeling in knee uneasy feeling in back uneasy feeling in stomach after drinking uneasy feeling at night uneasy feeling in upper back uneasy feeling in house uneasy feeling meaning uneasy feeling in lungs uneasy feeling in love uneasy feeling in left hand uneasy feeling during pregnancy uneasy feeling in lower left abdomen
वसवसे की बीमारी और उसका इलाज
दावत और तब्लीग का मक़सद और हकीकत tablighi jamaat tablighi jamaat split tablighi jamaat news tablighi jamaat ameer tablighi jamaat shura is tablighi jamaat wrong tablighi jamaat website tabligh meaning tablighi jamaat tablighi jamaat books tablighi jamaat news tablighi jamaat books in hindi pdf tablighi jamaat ameer tablighi jamaat ki karguzari tablighi jamaat quotes tablighi jamaat image tablighi jamaat fight tablighi jamaat bid'ah tablighi jamaat in hindi tablighi jamaat shura tablighi jamaat bayan tablighi jamaat 4 months tablighi jamaat vs. sunni in hindi tablighi jamaat video tablighi jamaat ki naat tablighi jamaat vs sunni tablighi jamaat in israel tablighi jamaat kurnool tablighi jamaat vs ahle hadees tablighi jamaat aqeedah tablighi jamaat america tablighi jamaat and deobandi tablighi jamaat ameer pakistan tablighi jamaat abdul wahab tablighi jamaat australia tablighi jamaat and terrorism tablighi jamaat activities tablighi jamaat ahmadiyya tablighi jamaat aurangabad tablighi jamaat and ahle hadees tablighi jamaat accident tablighi jamaat attacked tablighi jamaat ahle sunnat tablighi jamaat and sufism are tablighi jamaat wahhabis tablighi jamaat afghanistan tablighi jamaat askimam tablighi jamaat aur jihad tablighi jamaat bangladesh tablighi jamaat bayan download tablighi jamaat bhopal tablighi jamaat bangalore tablighi jamaat bangla bayan tablighi jamaat bangla waz tablighi jamaat bulandshahr tablighi jamaat books pdf tablighi jamaat bangla video tablighi jamaat books in urdu pdf tablighi jamaat books in urdu tablighi jamaat banned in saudi arabia tablighi jamaat bayans mp3 download tablighi jamaat bayan mp3 free download tablighi jamaat bangla tablighi jamaat bangla book tablighi jamaat clash tablighi jamaat customer tablighi jamaat customer kurnool tablighi jamaat conflict tablighi jamaat controversy tablighi jamaat contact number tablighi jamaat crisis tablighi jamaat chicago tablighi jamaat chilla tablighi jamaat canada tablighi jamaat chiniot tablighi jamaat criticism tablighi jamaat.com tablighi jamaat china tablighi jamaat chennai tablighi jamaat central asia tablighi jamaat cairo tablighi jamaat pakistan cricket tablighi jamaat markaz cape town aurangabad tablighi jamaat customer
दावत और तब्लीग का मक़सद और हकीकत
Ahkame Maiyat Hajj & Umrah Jumuah & Eid Prayers Namaz Qasam aur Kaffara Qurbani Sawm Taharah Waqf Masjid Madrasa Zakat & Charity
KISI EK GHAR ME AURATO KA JAMA HO KAR NAMAZ PARHNA woman pray namaz women namaz pray woman pray namaz woman praying namaz on tree woman prayer namaz can woman pray namaz e janaza can woman pray namaz janaza woman praying namaz on tree can woman pray namaz e janaza how should a woman pray namaz
kisi ek Ghar me Aurato ka Jama ho kar Namaz parhna
KYA AURAT IMAMAT KAR SAKTI HE woman pray namaz women namaz pray woman pray namaz woman praying namaz on tree woman prayer namaz can woman pray namaz e janaza can woman pray namaz janaza woman praying namaz on tree can woman pray namaz e janaza how should a woman pray namaz
kya Aurat Imamat kar Sakti he ?
GHAR KE MARDO KE SATH GHAR ME GHAR KI AURATO KI JAMAT ME SHIRKAT woman pray namaz women namaz pray woman pray namaz woman praying namaz on tree woman prayer namaz can woman pray namaz e janaza can woman pray namaz janaza woman praying namaz on tree can woman pray namaz e janaza how should a woman pray namaz
Ghar ke Mardo ke sath Ghar me Ghar ki Aurato ki Jamat me shirkat
Dusrei Maamlat Interest & Insurance Penal Code Shares & Investments Tijarat (Business) Wirasat or Wasiyyat
महिलाओं के साथ बलात्कार की रोकथाम बलातकार केस बलातकार की ताजा खबर रेफ फोटो rep 2018 rape बलात्कार rape statistics rape victim news rape statistics in gujarat rape crisis center rape victim quotes in hindi rape statistics rape victim news rape statistics in gujarat rape crisis center rape victim quotes in hindi rapé effects rape helpline number rape hotline volunteer rape hotline orange county ca rape helplines rape help center rape helpline scotland rape helpline victoria rape helpline online rape help ireland
महिलाओं के साथ बलात्कार की रोकथाम
Sher Market me Investment ki Sharte Sher Market Investment muslim Sher Market me Investment ki Sharte share market investment share market investment tips share market investment app share market investment in hindi share market investment calculator share market investment company list share market investment app india share market investment courses share market investment company share market investment plans share market investment types share market investment learning share market investment quora share market investment ideas share market investment india share market investment good or bad share market investment brokers share market investment tutorial share market investment benefits share market investment knowledge share market investment advisor share market investment and profit share market investment advice share market investment advice in hindi share market investment pros and cons share market investment books share market investment beginners share market investment basics pdf share market investment basic knowledge share market investment blogs share market investment basics india investment banking market share share market investment for beginners pdf best share market investment share market investment for beginners in india pdf share market investment for beginners in sri lanka share market investment hdfc bank share market investment in bangladesh share market investment in bangalore share market investment sbi bank share market investment for beginners in hindi best share market investment in india investment banking ranking market share share market investment classes share market investment canada share market investment.com share market investment in chennai investment consultant market share share market investment in islam share market investment in islam
Sher Market me Investment ki Sharte
car loan sbi car loan eligibility car loan india car loan axis bank car loans interest rates hdfc car loan car loan emi calculator sbi car loan emi calculator buying car on installment in islam car leasing halal or haram sharia car finance how to buy a car Islamically islamic car loan india is apr halal is finance haram in islam islamic finance cars london car loan in islam car loan car loan in islamic banking car loan in islamabad car financing in islam car financing in islamic banking vehicle loan in islam car loan in dubai islamic bank car loan in bangladesh islami bank car loan in emirates islamic bank car loan islamic vs conventional car loan islamqa car loan islami bank car loan islamic malaysia car loan islamic bank uae car loan islamic uae car loan in abu dhabi islamic bank car loan sharjah islamic bank car loan cimb islamic car loan calculator islamic car loan calculator islamic bank car loan bank islam graduate car loan allowed in islam islamic car loans in australia car loan bank islam interest rate auto loan in dubai islamic bank car loan noor islamic bank car financing islamic bank pakistan car loan interest bank islam car loan rate bank islam vehicle loan bank islam car loan uae dubai islamic bank car financing through islamic banking car loan muslim commercial bank car loan interest rate in dubai islamic bank car loan calculator dubai islamic bank car loan from islamic bank car loan is haram in islam islamic car loan in india is car loan allowed in islam is car loan permissible in islam car loan maybank islamic car financing maybank islamic car loan halal or haram buying car on loan in islam
Loan pe Car Lena
Akhlaq or Aadab Aurato ke Masail Clothing & Lifestyle Food & Drinks Nikah Talaq (Divorce) Taleem or Trbiyat
KISI EK GHAR ME AURATO KA JAMA HO KAR NAMAZ PARHNA woman pray namaz women namaz pray woman pray namaz woman praying namaz on tree woman prayer namaz can woman pray namaz e janaza can woman pray namaz janaza woman praying namaz on tree can woman pray namaz e janaza how should a woman pray namaz
kisi ek Ghar me Aurato ka Jama ho kar Namaz parhna
KYA AURAT IMAMAT KAR SAKTI HE woman pray namaz women namaz pray woman pray namaz woman praying namaz on tree woman prayer namaz can woman pray namaz e janaza can woman pray namaz janaza woman praying namaz on tree can woman pray namaz e janaza how should a woman pray namaz
kya Aurat Imamat kar Sakti he ?
GHAR KE MARDO KE SATH GHAR ME GHAR KI AURATO KI JAMAT ME SHIRKAT woman pray namaz women namaz pray woman pray namaz woman praying namaz on tree woman prayer namaz can woman pray namaz e janaza can woman pray namaz janaza woman praying namaz on tree can woman pray namaz e janaza how should a woman pray namaz
Ghar ke Mardo ke sath Ghar me Ghar ki Aurato ki Jamat me shirkat
Dua Halal & Haram History & Biography International Relations Khwab ki Tabeer Others Tasawwuf
क़ुस्तुंतुनिया पर सुल्तान मुहम्मद फ़ातिह द्वितीय का चमत्कारिक ऐतिहासिक विजय! कुस्तुनतुनिया इतिहास क़ुस्तुंतुनिया सुल्तान मुहम्मद फ़ातिह सुलतान मोहम्मद फ़ातेह सुल्तान मुहम्मद अल फ़ातिह सुल्तान मुहम्मद अल फतेह कुस्तुनतुनिया कुस्तुनतुनिया का पतन कुस्तुनतुनिया का इतिहास कुस्तुनतुनिया इन मैप कुस्तुनतुनिया map कुस्तुनतुनिया इतिहास कुस्तुनतुनिया का नया नाम कुस्तुनतुनिया की संधि कुस्तुनतुनिया on map
क़ुस्तुंतुनिया पर सुल्तान मुहम्मद फ़ातिह द्वितीय का चमत्कारिक ऐतिहासिक विजय!
नमाज़ में वसवसे और खयाल आना
नमाज़ में वसवसे और खयाल आना।
ताकत ही ताकत एक बार जरूर पढ़ें health in islam health in islam pdf health in islam hadith health in islam quotes health in islamic perspective health in islam diet and nutrition health in islam ppt health in islam malayalam mental health in islam health insurance in islam mental health in islamic perspective physical health in islam health insurance in islamic perspective health tips in islam health jobs in islamabad health dua in islam good health in islam health ngos in islamabad mental health in islamic medical tradition spiritual health in islam health care in islamic history and experience health and islam health anxiety islam health and islam quotes health and islam ppt health insurance allowed in islam health and hygiene in islam health and fitness in islam fasting and health in islam health and wellness in islam health and safety in islam health and wellbeing in islam health and illness in islam food and health in islam article about health in islam health insurance healthkart healthy health india healthy food health india tpa healthy eating habits health tips health is wealth healthy breakfast health minister of india health insurance plans healthxp healthifyme health insurance tpa health and hygiene healthy diet healthy snacks health education healthmug
ताकत ही ताकत एक बार जरूर पढ़ें
Man pasand Rishte ke liye Wazifa
Exam me Kamyabi (pass) hone ke liye Wazifa
Exam me Kamyabi (pass) hone ke liye Wazifa
Rishta Aane ke Bawujud Rishta Nahi hota ho to
Rishta Aane ke Bawujud Rishta Nahi hota ho to?
Shohar ke Gusse ko Dur karne or uski Mohabbat or ulfat me khub izafa ho uska Aasan Tariqa
Shohar ke Gusse ko Dur karne or uski Mohabbat or ulfat me khub izafa ho uska Aasan Tariqa
3 TALAQ QURAN OR HADEES KI ROSHNI ME 3 TALAQ QURAN OR HADEES KI ROSHNI ME 3 talaq 3 talaq bill 3 talaq news in hindi 3 talaq ka 3 talaq news update 3 talaq judgement 3 talaq ka bayan 3 talaq ka kya matlab hai 3 talaq in pakistan 3 talaq ka samachar 3 talaq essay in hindi 3 talaq verdict 3 talaq ordinance 3 talaq ka gana 3 talaq today news 3 talaq hindi 3 talaq law 3 talaq kanoon 3 talaq ka niyam 3 talaq bill in hindi 3 talaq ki saja 3 talaq act 3 talaq at one time 3 talaq aik sath 3 talaq and halala 3 talaq amendment 3 talaq aur halala 3 talaq aaj tak 3 talaq and halala in hindi 3 talaq advantages 3 talaq the hindu 3 talaq in anger 3 talaq in saudi arabia talaq 3 times anger about 3 talaq in hindi after 3 talaq 3 talaq supreme court ka aadesh about 3 talaq bill talaq after 3 months 3 talaq bill passed 3 talaq banned countries list 3 talaq by mufti tariq masood 3 talaq by maulana tariq jameel 3 talaq banned in india 3 talaq banned 3 talaq bill pdf 3 talaq ban in pakistan 3 talaq bill in india 3 talaq breaking news in hindi 3 talaq books 3 talaq bjp 3 bar talaq 3 talaq k baad ruju 3 talaq ke baad 3 talaq ka bill 3 talaq ke bare me 3 talaq judgement by supreme court 3 talaq bill 3 talaq news in hindi 3 talaq ka 3 talaq news update 3 talaq judgement 3 talaq ka bayan 3 talaq ka kya matlab hai 3 talaq in pakistan 3 talaq ka samachar 3 talaq essay in hindi 3 talaq verdict 3 talaq ordinance 3 talaq ka gana 3 talaq today news 3 talaq hindi 3 talaq law 3 talaq kanoon 3 talaq ka niyam 3 talaq bill in hindi 3 talaq ki saja 3 talaq act 3 talaq at one time 3 talaq aik sath 3 talaq and halala 3 talaq amendment 3 talaq aur halala 3 talaq aaj tak 3 talaq and halala in hindi 3 talaq advantages 3 talaq the hindu 3 talaq in anger 3 talaq in saudi arabia talaq 3 times anger about 3 talaq in hindi after 3 talaq 3 talaq supreme court ka aadesh about 3 talaq bill talaq after 3 months
3 Talaq Quran or Hadees ki Roshni me
Zalzale Tanbih or Nasihat earthquake indonesia indonesia indonesia tsunami indonesia tsunami 2018 video indonesia currency indonesia news indonesia time indonesia bali indonesia tsunami video indonesia tsunami today indonesia map indonesia population indonesia volcano indonesia religion indonesia language indonesia tsunami news indonesia to english indonesia city indonesia rupees indonesia news today live indonesia tourism indonesian rupiah indonesia airport indonesia area indonesia airlines indonesia air ticket indonesia air crash indonesia and india indonesia and thailand indonesia airport code indonesia and india currency indonesia airasia indonesia a4 copy paper manufacturers indonesia and malaysia indonesia a4 paper manufacturer indonesia all city name indonesia area code indonesia a4 paper indonesia amazon indonesia army indonesia actor indonesia address indonesia bhukamp indonesia band tsunami indonesia bali photos indonesia bali tsunami indonesia breaking news indonesia bali currency indonesia best places indonesia business visa indonesia band 17 indonesia bali tapu indonesia beaches indonesia bus simulator indonesia bali package indonesia business directory indonesia bali time indonesia bank indonesia band tsunami video indonesia bp indonesia best city indonesia capital indonesia currency image indonesia country code indonesia currency in indian currency indonesia currency to inr indonesia currency price indonesia current news indonesia currency name indonesia cyclone indonesia currency 20000 indonesia city name indonesia coal indonesia cyclone 2018 indonesia continent indonesia concert tsunami indonesia coal price indonesia currency to dollar indonesia currency photo earthquake indonesia bali earthquake indonesia september 2018 earthquake indonesia today news earthquake indonesia 2004 earthquake indonesia video earthquake indonesia bali today earthquake indonesia 2018 bali earthquake indonesia lombok earthquake indonesia jakarta earthquake indonesia sulawesi earthquake indonesia wiki earthquake indonesia youtube earthquake indonesia epicenter earthquake indonesia tsunami earthquake indonesia tsunami 2018 earthquake indonesia today earthquake indonesia tsunami warning earthquake indonesia 2018 live earthquake indonesia prediction earthquake indonesia 2018 tsunami warning earthquake indonesia august 2018 earthquake indonesia abc earthquake indonesia airport earthquake indonesia article earthquake indonesia aftershocks earthquake indonesia app earthquake indonesia and tsunami earthquake indonesia air traffic controller earthquake indonesia aid earthquake indonesia abc news earthquake indonesia affected areas earthquake indonesia alerts earthquake indonesia atc earthquake indonesia area earthquake indonesia affect bali earthquake indonesia august 2017 earthquake indonesia august earthquake indonesia august 5 earthquake indonesia australia earthquake indonesia ambon earthquake indonesia bbc earthquake indonesia bmkg earthquake indonesia before and after earthquake indonesia bulukumba earthquake indonesia breaking news earthquake indonesia before and after pictures earthquake indonesia bridge earthquake indonesia bandung earthquake indonesia boeing 737 earthquake indonesia banten earthquake indonesia borneo earthquake indonesia bogor earthquake indonesia balikpapan earthquake indonesia buildings indonesia earthquake belt indonesia earthquake boxing day indonesia earthquake banda aceh earthquake balukumbar indonesia
Zalzale, Tanbih or Nasihat
पर्दे की हकीकत पर्दे की हकीकत पर्दे के डिजाइन पर्दे के पीछे पर्दे में रहने दो पर्दे बनाने की विधि पर्दे आपके दरवाजे पर्दे के पीछे पिक्चर पर्दे का डिजाइन पर्दे पर शायरी पर्दे का कलर पर्दे का भजन पर्दे लगाने का तरीका पर्दे के पीछे एकांकी पर्दे की रॉड पर्दे का नाटक पर्दे गिरा दो पर्दे की रानी पर्दे के बारे में वर्दी वाला गाना पर्दे का बयान परदे की डिजाइन ajnabee पर्दे bulandi पर्दे bewafaa पर्दे curtain पर्दे पर्दा curtain पर्दा convert in english पर्दा dj सॉन्ग dil पर्दे पर्दा डिजाइन पर्दा design पर्दा dj रीमिक्स सॉन्ग dosti पर्दे का डिजाइन पर्दा dj सॉन्ग वीडियो
पर्दे की हकीकत
क़ुस्तुंतुनिया पर सुल्तान मुहम्मद फ़ातिह द्वितीय का चमत्कारिक ऐतिहासिक विजय! कुस्तुनतुनिया इतिहास क़ुस्तुंतुनिया सुल्तान मुहम्मद फ़ातिह सुलतान मोहम्मद फ़ातेह सुल्तान मुहम्मद अल फ़ातिह सुल्तान मुहम्मद अल फतेह कुस्तुनतुनिया कुस्तुनतुनिया का पतन कुस्तुनतुनिया का इतिहास कुस्तुनतुनिया इन मैप कुस्तुनतुनिया map कुस्तुनतुनिया इतिहास कुस्तुनतुनिया का नया नाम कुस्तुनतुनिया की संधि कुस्तुनतुनिया on map
क़ुस्तुंतुनिया पर सुल्तान मुहम्मद फ़ातिह द्वितीय का चमत्कारिक ऐतिहासिक विजय!